مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: ما از ابتدا معتقد بوده‌ایم که ایران فقط تهران نیست و دبیران توانمند فیزیک کشور با موضوعات مرتبط با حوزه دانش فیزیک به خوبی آشنا هستند، ولی مباحثی که در حوزه نجوم در مدارس مطرح می‌شود، کافی نیست.

نسبت به بی‌عدالتی‌های آموزشی حوزه نجوم معترض هستیم

مسعود عتیقی گفت: با وجود آنکه دانش‌آموزان کشورمان در المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک ۲۰۲۴ برزیل افتخارآفرینی کردند و با ۵ مدال رنگارنگ به کشور بازگشتند، ولی متاسفانه تا حدی بُعد رسانه‌ای ضعیفی را شاهد بودیم، به نحوی که تنها به بیان دریافت ۵ مدال بسنده شد و در نهایت گزارش‌های کوتاهی نیز منتشر شد.

عتیقی با اشاره به ضرورت توجه به آموزش‌های علم نجوم در مدارس، تاکید کرد: ما همواره از دهه ۸۰ تا کنون به بی‌عدالتی‌های آموزشی در این زمینه معترض بوده و هستیم. خوشبختانه دبیران فیزیک توانمندی در سراسر ایران داریم و این امکان در کشورمان وجود دارد که آموزش‌های این حوزه محدود به چند مدرسه خاص نشود و در همه مدارس کشور با انجام تدابیر لازم ارائه شود که در این زمینه نیز دارای تجربه فراوان بوده و پیشنهادهای مؤثری داریم و اقداماتی را نیز در گذشته انجام داده‌ایم.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه از سال ۸۰ در رسانه‌های مختلف بر ایجاد عدالت آموزشی تاکید کرده‌ایم، گفت: ما از ابتدا معتقد بوده‌ایم که ایران فقط تهران نیست و دبیران توانمند فیزیک کشور با موضوعات مرتبط با حوزه دانش فیزیک بخوبی آشنا هستند، ولی مباحثی که در حوزه نجوم در مدارس مطرح می‌شود، کافی نیست؛ بنابراین می‌توان با ارائه آموزش‌های نجومی به دبیران علوم و فیزیک کشور در طرح‌های فوق‌برنامه آموزشی وزارت آموزش و پرورش، نسبت به رفع و یا کاهش معضل بی‌عدالتی آموزشی حداقل در زمینه المپیاد نجوم کمک کرد.

وی افزود: در این راستا ما طی بیش از دو دهه گذشته در استان‌های مرکزی، سیستان و بلوچستان، یزد و برخی شهرها دوره‌های تربیت مدرس را برگزار کردیم و در طی آن دبیران علوم و فیزیک را در کانون‌های آموزشی شهرهای آن ها گرد هم آوردیم و دوره اخترشناسی را به نحوی به آن ها آموزش دادیم که آن ها بتوانند به دانش‌آموزان خود منتقل کنند.

عتیقی با بیان اینکه این برنامه گامی به سمت عدالت آموزشی بود، گفت: ولی کافی نیست. چرا که برگزاری چند دوره در شهرستان‌های معدود، گام مؤثری در ابعاد کلان ایران نیست و لازم است تدابیری در این زمینه اتخاذ شود و اگر گفته می‌شود که عدالت آموزشی برای کشور پیاده‌سازی شود، یکی از مصادیق آن فراهم کردن زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی ستاره‌شناسی در سطح گسترده در مدارس کل کشور است که در آن تجربه ها و ایده‌های بسیاری داریم و گروه‌های آماتوری نجومی فعال زیادی در کشور هستند که می‌توانند در اینگونه طرح‌ها، بازوی پرتوان آموزشی کشور باشند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران تصریح کرد: در پایان وظیفه می‌دانم که از سوی خود و انجمن نجوم آماتوری ایران، کسب رتبه نخست جهانی در رقابت علمی بین‌المللی IOAA در سال جاری را به دانش‌پژوهان کشورمان، استادان پرتلاش آن ها و جامعه نجومی تبریک عرض کنم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.